Västerås tävlingsrapport

Gurkracet 2015

Historiska Sprint och Back Cupen
Deltävling 1

 

23 pionjärer samlades på Västerås Motorstadion, den 18 april 2015, för att göra upp om placeringarna i den första deltävlingen av Historiska Sprint och Back Cupen.

Det blev på många sätt en ”historisk” tävling!
Inte nog med att det kom 23 bilar till det som var den första tävlingen i en nystartad Historisk Cup, det var också, troligen, första gången som Historisk Rallysport med emfas kan ansluta sig till Aftonbladets politiskt korrekta devis ”Vi gillar olika”.
Bland de 23 startande var inte mindre än 17 olika bilmodeller representerade! Historisk Rallysport har äntligen blivit helt politiskt korrekt!

Tävlingen startade för de långväga redan på fredag kväll med anmälan och besiktning, där man även erbjöd A-besiktning för de som så önskade eller hade behov. Bravo tycker vi!

Lördagsmorgonen, nåväl 09.30, startade med förarmöte och tävlingsledningen informerade om förhållningsregler. De var inte många och föredragningarna var inte långa, så strax var det dags för träning och race!
Men innan dess kunde man vandra runt i depån för att titta på medtävlarnas bilar. Många klasser var det och förutom de Historiska fanns även rena Sprint och Rallycross specialister.
Det var ingen uppbygglig syn för de Klassiker/Historiker som körde efter Kajsa Varg´s koncept och inte lusläst inbjudan.
Proffsen, Rallycross specialisterna, körde uteslutande på stenhård sättning och blanka/skurna slicks. Vilket säkert inte var en dum idé då banan till stor del bestod av asfalt och resterande delar av stenhård ”torparasfalt”. Som tröst, för de påvert utrustade men bättre bemedlade, fanns en jättelik buss där det bjöds ut asfaltdäck, av varierande slag, mot kontant betalning. Även vissa Historiker sökte sig dit, medan vissa andra stod fast vid Kajsa-konceptet och satsade sina slantar hos Nisses Hamburgare.

Man skulle, om man vill, kunna påstå att de Historiska körde i väldigt många olika egna klasser, förutom den vanliga klassindelningen, och det symboliserar nästa tanken med Cupen. Med eller utan kartläsare, med R-däck, med grusdäck, blandat med både grus- o asfaltdäck, dubblerat alltså man åkte även en annan bil i en annan klass, osv.

Upplägget var lika enkelt som elegant. Fyra bilar i bredd på startplattan och dessa släpptes iväg, en och en, med 10-20 sekunders mellanrum. Den månghövdade publiken, och lediga deltagare, hade hela tiden något att se på, medan de gynnade arrangörens finanser genom att äta korv, hamburgare, smörgåsar, bullar, kakor och choklad från den centralt placerade kiosken. Allt kommenterade mycket proffsigt av en speaker som förutom att han var väl insatt i alla bilklasser, bilmodeller, de flesta förare och körstilar, även kunde ge direkta och korrekta prisuppgifter på sönderkörda spoilers, blinkersglas och skärmar.

Först ut var ett träningsåk om tre varv. Detta var på tid, men tiden räknades inte in i tävlingen. För övrigt gällde ”make or break” i prisbedömningen. Man lade alltså inte ihop tiderna för de två tävlingsåken utan bara det snabbaste varvet avgjorde.

Om du tycker att linjen inte beskriver det perfekta spårvalet så är den, tyvärr, väldigt nära det faktiska, för vissa av deltagarna.

Redan före träningsåket gick resonemanget om hur det skulle gå. I bilar fanns det alltifrån Glavs nytrimmade SAAB Monte Carlo 850, 2-taktare, vilken han nu hävdade, efter omfattande konverteringar av avgassystemet, hade hela 65 hästar till Bosse Rönnbäcks 7-liters Ford med dryga 400. Rönnbäck var däremot orolig för att tiden skulle mätas när HELA bilen passerat mållinjen, vilket han såg som ett svårt handikapp.

Escorterna anfördes givetvis av fd. fabriksföraren, mångfaldige svenske mästaren, etc Bror Danielsson, som i sin vackra RS1800 var spelad till låga odds. Betydligt mera tillbaka på en spelad tia gav Hasse Gustafsson, RS1800 och RS1600-åkarna Enar Viktorsson, Bo Axelsson och Johan Andersérs. Den senare passade även på att lufta en ilsken BMW, viken gick i en annan klass.
Volvo-klanen hade alltid glade Håkan Lindh och  fd VOC-stjärnan Per-Erik Sköldin i 240. 140-pojkarna företräddes av come-backande (?), men otäckt snabbe Anders Olsson samt Karlsson-herrarna Rolf och Roland.
I ”gammelklassen” gick, drömbilen för ungdomar på 60-talet, röd PV sport körd av Fredrik Svensson samt en Västerås-Amazon med Hasse Danielsson. ”Local Amazon-Hero”, Nisse Bergqvist, ägnade dagen åt att sälja hamburgare vid fiket så honom slapp Klassikerna att tampas med på banan, endast vid kassaapparaten.

Oplar fanns det gott om och den snyggaste, en Opel Kadett Rallye i tamt men fint skick, kördes av utkommenderade Rönnbäck J:r. Det är inte enkelt att ha en bestämd far som är stor motorsportentusiast! Asconor A och B, kördes av Tommy Silén resp. Jörgen Jansson.

Uddabilar, alltså enstaka, måste man tyvärr den här gången karaktärisera SAAB V4, men i det här fallet var nog ”ensam är stark” för i hytten satt, alltid snabbe, Gunnar Fredriksson! Även SAAB 99 fanns tyvärr bara i singularis, den här med Jakob Tunström. Men var det verkligen en insprutad EMS? Brukade inte de stanna när de kördes under en högspänningsledning? Och runt Västeråsbanan gick det massor av elkablar?! Ragnar Glav i SAAB Monte Carlo 850 har vi redan nämnt.

Smålänningen Kjell Fransson har roat sig med att skrämma livet ur Historiker-eliten med sin VW 1302, under det senaste året. Han har med den lilla, och tyvärr nuförtiden ovanliga bilen, satt sig i ordentlig respekt. Inte minst i södra Sverige. Med tanke på VW-bubblornas framfart inom rallycrossen, på 70-talet, var han en av de absoluta favoriterna på totalisatorn.
Håkan Huggare i den modernare VW:n, en Golf 1, får väl nästan anses som en sprintspecialist, nu dessutom med en imponerande sponsor, Sellholm Tuning, var även han starkt betrodd!

Så till de verkliga ”outsiders”!
I klassen ”hårfrisörskebilar” fanns en Porsche 924. En bil som, tyvärr, hade oförtjänt dåligt rykte på sin tid. Detta p.g.a. Porscheklanens inbyggda snobberi och fabrikens önskan att sälja dyrare/lönsammare bilar. Därför accepterades inte den prisvärda, välbyggda och välbalanserade frontmotorbilen som en ”riktig” Porsche. Alexander Jansson, Rasbo MK, var på plats för att ta loven av fördomarna, men före start hade han ett tufft jobb.
Ett tufft jobb hade också Lars Davidsson! Förutom att åka med sin vackra Renault Alpine A310, skulle han dessutom åka i en annan klass med en Renault Megan. Två bilar som inte synbart har mera gemensamt än att de är franska och har motorn över drivhjulen. Den ena fram och den andra bak! Alpinen har synts på bl.a. Midnattsolsrallyt där publiken har glatt sig åt PRV-6:ans pigga sång. Nu skulle Davidsson ta upp traditionen från nätta franska storåkare som Jean-Luc Terrier och försöka bärga den första (?) segern för Alpine på svensk mark.
Mest outsider var kanske Bosse Rönnbäck med sin Ford Starliner. En bilmodell från tidigt 60-tal, som kanske inte gjort sig känd, redan på sin tid, som den optimala rallybilen. ”But there are no substitut to cubic inces””

Spelet kunde börja!

Redan på träningsrundan stod det klart att en sensation var på gång!
Snabbast bland Klassikerna var Bosse Rönnbäck i sin 2-tons, 400 hästars, 7 meter långa Ford Starliner. Nu hade i alla fall Bosse fått svaret på att tidtagningen mättes på nosen och inte när hela bilen passerat. Men den stora sensationen var att Ragnar Glavs, ”våldsamt trimmade” SAAB Monte Carlo var snabbast på första varvet, alltså det med stående start. Förvåning var störst bland de som sett, och fortfarande hostade gummi efter, Rönnbäcks massiva dragsterstart.

16EAFDD1-C861-47DB-8EF9-92F723987FEC

Bland Historikerna var, Jean Luc Terrier kompatibla, Lars Davidsson en evighet före alla andra med sin Alpine A310. Som tvåa låg dessutom Hårfrisörskan själv, Alexander Jansson, Porsche 924.

I depån grumsades det och spottades i nävarna bland konkurrenterna. Handlingens man, Håkan Lindh, styrde genast sina Sparco-skor mot däcksbussen med plånboken i högsta hugg, hamburgarna fick anstå!

Omgång ett i tävlingen präglades av mera attack!
Nu hade Danielsson fått fart i sin Amazon och tog segern före Glavs SAAB, Rönnbäcks Starliner och Svenssons PV Sport. Som kuriosa kan nämnas att om första varvet gått efter samma regler som kommande sommarens Erik Bergers Jubileums Race, alltså köra två gånger på så lika tid som möjligt, hade Glav haft segern som i en liten ask. Han körde sin SAAB in på 1.05.72 i båda försöken. Imponerande!

Bland Historikerna var det lite mera drama!
Träningssuveränen Davidsson, Alpine, snurrade i första övergången från grus till asfalt, så på första varvet var nyskodda Håkan Lindh, Volvo 240, snabbast, med Franssons Bubbla 1/100-del efter. Följd av Bror Danielsson, Gunnar Fredriksson, Johan Andersérs och Anders Olsson.
Efter varv två ledde fortfarande Håkan Lindh med sina dyra däck, men följdes nu av Fredriksson, Fransson, Axelsson, Bror Danielsson och Andersérs.  Alltså först en Volvo, V4, Bubbla och en kö med arga Escorter.
Efter slutvarvet var det åter omkastningar. Axelsson snurrade i sista långa asfaltsvängen och Lindh´s däck började gå varma. Vann första omgången gjorde Fredriksson, med Fransson hack i häl, följd av Lindh och den från ingenstans kommande Davidsson som fått en väldig fart på sin fransyska. Sedan Danielsson och den stabilt åkande Jörgen Jansson, Opel Ascona B.

Efter detta drog alla sig tillbaka för att slicka ev. sår, glädjas åt ev. framgångar, umgås i största allmänhet och diskutera bortförklaringar i synnerhet.

Om något är mäkta populärt drar det mycket folk och då blir det väntetider och köer. Det vet alla som försökt ta sig in till utedansbanor på 70-talet när t.ex. Streaplers spelade. Samma var det i Västerås även om vi i brist på Streaplers fick nöja oss med Nisse Bergqvist, och titta på varandra. Så det hela blev lite segt.

Omgång två startade och, för de som läst på inbjudan förstod, att nu startade man åter med ”blankt papper”. Alltså enskilt bästa åket gällde för placering. Alla gjorde inte det……
Rönnbäck fick till en kanonstart och ledde efter första varvet men det var en ledning han tappade med en ynka 1/100 till Glads SAAB. Danielssons Amazon kroknade på andra varvet så han var borta.

Sammantaget räckte ändå Danielssons tid i första åket till seger, medan Ragnar Glav lyckades tränga sig 1/100 del före Rönnbäck som var för Svenssons PV Sport.

Bland Historikerna var fanns det de som var riktigt åksugna efter att ha haft diverse problemställningar att brottas med i första åket.
Davidsson tog redan på första varvet ett stadigt tag om ledningen med sin Alpine, med Alexander Janssons 924 och Franssons Bubbla en bit efter. Sedan följde Sköldin, Fredriksson och Olsson.
På varv två hade Davidsson ytterligare utökat försprånget före Jansson. Sedan Fransson, Sköldin, Olsson och Fredriksson. I mål var fortfarande Davidsson först med Jansson efter, följda av Fransson, Olsson, Sköldin och Jörgen Jansson.

Sammantaget segrade rättvisan, kan tyckas, då dagens outstanding snabbaste i klassen Lars Davidsson, Renault Alpine A310, tog hem segern. Det här torde vara den första och största seger i rally en Alpine någonsin tagit i Sverige. Tvåa var en bil som numera måste betraktas som en ”riktig” Porsche, Alexander Jansson i Porsche 924. Trea, en man som inte torde få svindel av att kliva upp på en segerpall, Gunnar Fredriksson, SAAB V4.

Tävlingen och tävlingsformen var mycket lyckad, efter vad de flesta tyckte, även om väntetiderna emellanåt kunde uppfattas väl långa. Arrangören och funktionärer gjorde ett bra jobb som präglades av påfallande gott humör. Att ha en speaker är ju något vi Rallykallar inte är direkt vana med, men det skapade absolut ett mervärde. Inte minst då speakern ifråga verkade vara väl insatt i det mesta. Till och med väl mycket insatt, tyckte somliga.
Så till Västerås kommer vi gärna att återvända, men om arrangören mera smyger ut sin inbjudan så att bara hälften så många anmäler sig till nästa gång skulle säkert tävlingen vinna på det. I alla fall för de som får möjlighet att starta……

En hamburgare med valfri läsk kostade 50 kr!

Nästa tävling i vår Historiska Sprint och Back Cup är Kent Stighs Memorial, vilken, efter vad jag förstår, påminner mera om ett gängse minirally. Hoppas DU kommer till start eller som åskådare!

19BA213F-5464-404E-A9A5-0BBDD177E7FF 399E7D8E-DCAA-4917-9892-43A2252C3673

Denna skröna innehåller minnesluckor, förtränganden, förvränganden, förvanskningar och felaktigheter så varje möjlig likhet med verkliga händelser kan uteslutas. I det fall så inte verkar vara fallet är det ett rent sammanträffande och för dessa tar författaren inget som helst ansvar!

Copyright råder på allt material!