Klevabacken

Klevabacken, Tidaholms MK

Tidaholm är kanske en av de Svenska kommuner som har mest ”fula fiskar”. De flesta, gudskelov, inlåsta i en imponerande Maximum Security anläggning, strax utanför staden.
Lördagen den 22 augusti fanns det dryga 20-talet Historiker, alla på fri fot, vilka samlades i Klevabacken för att göra upp om poängen i Historiska Sprint & Back Cupen. Var resterande historiker höll hus kan man bara spekulera i….. Detta var Cupens fjärde tävling och dess andra backtävling, då Ånnaboda tyvärr fick ställa in. För de flesta gällde inte Maximum Security utan Maximum Attack!

Formatet var en blandning mellan Sprintrally och Backtävling, då man lade samman dagens fyra åk, på rallyvis, och alltså inte räknade snabbaste åket såsom backfolket plägar göra. Dock, ss gick starkt uppför så det var i de flestas ögon en Backtävling, i dess rätta bemärkelse!
Att Tidaholm är en generös motorklubb förstod man redan vid inbjudan! Det fanns gott om klasser för de gamle, även om de som dominerade antalsmässigt i det historiska startfältet, var de nyare bilarna, upp t.om 75 o 81. Även i övrigt fanns det gott om klasser så tävlingen hade lockat 90-100 bilar, sammantaget.

De som programmerat in koordinaterna rätt, vilka föredömligt fanns i inbjudan, hittade enkelt till anläggningen. Väl där välkomnades man inte bara av skyltar, utan av en livs levande västgöte, som vänligen anvisade trailerparkering, anmälan, besiktningskö, etc. Trevligt!
Upplägget var logistiskt smart. Man lastade av, parkerade trailern, körde tävlingsbilen till anmälan 20 meter bort, besiktigade och fortsatte sedan uppför halva backen till depån. Där fanns även toaletter, klubbhus och servering. 20 steg från depån kunde man, dessutom, få översikt över en stor del av banan så man kunde beundra sina medtävlares framfart i pauserna. Trevligt!

På plats i E-klassen fanns bröderna Stokka i sin PV samt Bosse Rönnbäck med sin Starliner och en hungrig hund. Den senare lär dela intresse med husse för fagra damer, även om den fyrfota nöjer sig med att äta på damernas skor. Var husse äter vill vi helst inte veta…. Ola Stokka, som kom med ett ovanligt stort självförtroende, även med Stokka-mått mätt, efter sin lyckosamma åktur i Röforsbacken, gjorde dessutom inhopp i speakerbåset när han inte körde.

Klass F hade samlat hela fyra tävlanden!
Alingsåsarna Lennart o Anders Forsberg i en SAAB 96, trogna HSBC-åkarna Hasse Danielsson/Per Utter i sin Amazon, Ydres Fredrik o Veine Svensson i en PV och Dals Bo Axelsson tillsammans med Skillingearyds Lena Axelsson i en Jaguar E-Type.

De från senaste MSR så framgångsrika bröderna Thelin, BMK Uddevalla, hade dagen till ära delat på sig, så Nils-Arne skulle nu praktisera det han sett/lärt ut tillsammans med Clara Sjöman i en ”Porsche 911-light”, alltså en VW1302s. De åkte i ensamt majestät i G1-G2 klassen.

Den, av bilvalet att döma, bättre bemedlade Thelin-brodern, Thomas åkte originalet! Med en riktigt vass 911 anförde han fältet i klass H1. I högerstolen hade han Uddevallas, troligen, mest missunnsamma person! Roland Karlsson undanhöll nesligen publik och medtävlare att njuta av synen och ljudet från hans underbara Vauxhall Chevette, en av Sveriges mest spännande historiska rallybilar. Här får vi verkligen snart hoppas på bättring!
Alltid snabbe Sven-Åke Angerd, Ford Escort RS2000, hade dagen till ära lånat in Robin Sanell från F:a Söderqvist Hunnabo till kartläseriet. Kjell Helin, från närbelägna Tibro, åkte Opel Ascona A, oklart med vem. Kjell Fransson/P-O Eriksson var på plats med fältets andra VW Bubbla för att försvara Vimmerbys färger. Gunnar o Anette Larsson Fredriksson tänkte däremot försvara sina egna färger och placringen i Historiska Sprint o Backcupen (HSBC) med den röda V4:an. I startfältets andra SAAB V4:a kom Mariestadsherrarna Matts Eriksson/Bengt Pettersson.
Ända från Göran Persson-land, Vingåker, kom Larssonarna Jonas o Mikael med en Volvo 142, likadant åkdon hade Noras Roland Karlsson som hade teamat upp med den, för dagen, populära kartläsaren Vakant.

Klass H2-I inleddes givetvis av en tidstypisk Opel Kadett Rallye GT/E med Kils Inge Olsson vid ratten. Även han föredrog Vakant som bisittare. VOC-ikonen Per-Erik Sköldin löste kartläseriet inom familjen då han hade lockat med Kristina i sin Volvo 242, den senare i fullt trimmat skick nuförtiden. Trollhättans Christer Nilsson har gett upp sin Opel Kadett Rallye GT/E och ersatt med en Ascona B, han har dessutom gett upp rökningen, men oklart vad han ersatt med. Kulings MS, från närbelägna Herrljunga, bidrog med, delar av, familjen Lagerstam, Magnus o Tim, som sadlat upp sin Volvo 242. Joakim o Tobias Nilsson kom till start med en riktig doldis! En 16-ventilers SAAB 99, i startlistan förklädd med beteckningen EMS. SAAB:s 16-ventilers 99, har en topp liknande Fords BDA-motorer, är otroligt sällsynt och det lär enbart finnas ett fåtal exemplar i hela världen av modellen. Argsint lät den och Nilssons gjorde den full rättvisa med en attackerande körstil. Fältet avslutades, som sig bör, med en av Svensk rallysports ikoner. Bror Danielsson, presentation överflödig. Han hade fru Margareta i högerstolen på sin Escort RS1800. Verkligen kul att de ”gamla” hjältarna deltar i den historiska rallycirkusen!!

Efter ett föredömligt informativt och kortfattat förarmöte var det dags för åkning. Från serviceplatsen var det en idyllisk transport på ett par tre kilometer till starten. Banan startade på en asfaltplatta för att sedan dra över på hårt packat grus i uppför, med långa mjuka svängar. En tvär sväng in på delar av rallycrossbanan och sedan tillbaka ut i backen igen. Avslutning inne på en gårdsplan. Fyra resor skulle göras och den sammanlagda tiden räknades som resultat.
Här kan du åka med Lennart/Anders Forsberg SAAB 96 och få lite perspektiv på banan. Filmen bjuder faktiskt på ”flera” perspektiv……

Spelet kunde börja!!!
Först ut var ”gammelbilarna” och för enkelhetens skull indelas den här redovisningen in i tre grupper: Upp t.om -65, upp t.om -75 o upp t.om -81

När dammet lagt sig visade den fördömligt snabba tidsredovisningen att bland ”di gamle” var Axelsson/Axelsson snabbast uppför backen med sin Jaguar. Hela 0,5 sekunder före Borås PV-åkande stolthet Bröderna Stokka, följd av Amazonen från Västerås o resten av gänget.

Bland H1 bilarna ryckte Uddevallapojkarna till sig en stabil ledning på nästan 2 sekunder i sin 911, före Helins Ascona A och Snickar-Franssons Bubbla. Thelins Porsche var också totalt snabbast bland historikerna.

I H2-I var familjen Danielsson värst, med Escorten. 0,4 sekunder före Nilssons 16-ventilers SAAB följd av Sköldins 242:a
Slutsatsen man kunde dra efter första åket var att en bil med mer än 8 ventiler var att föredra om man ville vara snabbast i klassen.

Efter att slickat såren var det strax dags för nästa repa!

Bland ”di gamle” klämde Amazonburna Danielsson o Utter till med en kanontid, före Stokka medan Team Axelsson hade det svårare än vanligt med växlarna i den ovana bilen. Det var också ordning sammanlagt efter två resor.

Thelin o Karlsson gick som på räls och körde in på samma tid som första resan, så när som på 1/10 sekund, med sin Porsche. Därefter Helins Ascona A och Fredriksson i V4:a. Sammantaget var det Porsche i topp, med Opel på andra och VW på tredje, men fyran Fredriksson var nu bara 5/10 från pallen.

För ”de nya” cementerade Danielsson ledningen före Nilsson och Sköldin med ännu ett starkt åk. Den ställningen höll även sammanlagt när besättningarna nu drog sig tillbaka för lunchuppehåll. Snabbast totalt bland historikerna var fortfarande den mest besuttne bland Thelinarna.

Efter att ha avnjutit en utomordentligt näringsrik lunch i banans gatukök var det åter dags att dra på hjälmen.

Nu hittade tydligen Team Axelsson alla växlarna på E-typen så de satte bästa tid i klassen, följda av Västerås-Amazonen och Borås-PV:n.

Thelin och Karlsson dundrade till med ännu ett bra åk, följda av Helin och Fransson. Fredrikssons SAAB hade helt kroknat och behövde minst en revision.

Nu var Nilssons 16-ventils SAAB snabbast och Danielssons Escort förvisad till andra platsen, före Sköldins Volvo.

Banan/vägen höll fantastiskt bra, förutom i sista svängen. Arrangören hade lovat/hotat med att korta ner åket om det blev dåligt men det gjorde de, tyvärr, inte. Därför blev tredje åket inte det snabbaste utom för några få ekipage.

Inför sista åket var ställningen den att bland ”di gamle” så var Danielsson/Utter med Amazon i ledning med 4/10 till Team Axelssons Katt, som i sin tur var 6/10 före Stokka brödernas PV. Trångt som i en ogallrad julgransplantering!

Bland H1 ledde Thelin/Karlsson komfortabelt med nästan 6 sekunder före Helins Ascona och med nästan 10 sekunder före Fransson/Erikssons VW1302.

I H2-I var Danielssons Ford endast 5/10 före Nilssons 99:a, som var kraftigt på uppgång. Sedan kom Sköldins 242:a 3-4 sekunder senare.

En hel del skulle, följaktligen, avgöras i sista åket. Nu kanske du undrar hur mycket är en sekund? Jo, om du tittar på klockan så får du en uppfattning, men om vi översätter det i meter kanske det blir mindre abstrakt?!
Sträckan/banan är ca 1400 m och har en körtid om ungefär 1 min 20 sek – 1 min 30 sek. Vi väljer medel 1.25. Alltså hinner vår medelbil ca 16,5 meter på en sekund. Som i fallet Danielsson vs. Nilsson, där Danielsson leder med 5/10 sekund, så behöver alltså Nilsson vara 8,25 meter eller mera före Danielsson i mål för att vinna klassen. Det motsvarar väl mer eller mindre en billängd för Rönnbäcks Starliner……. Något större utrymme för misstag finns inte!

Team Stokka öppnar med en finfin tid och vinner med 4/10 över Team Axelsson som i sin tur är 1,1 sekund för Danielsson/Utter. Slutställningen blir alltså Team Axelssons Jaguar, (2/10) 3,3 meter före Stokkas PV som i sin tur distanserar Danielsson/Utters Amazon med ”hela” 8 meter eller 5/10 sekund.

I H1 är det mera öppet. Helin/Karlsson sätter ännu en gång den snabbaste tiden bland historikerna och vinner klassen komfortabelt. Helins Ascona A på andra och Franssons elaka Bubbla på tredje. Det blir också ställningen totalt i klassen.

H2-I är det trångt! Nilssons elaka SAAB vinner sista resan, följd av Sköldins 242:a och Danielssons Escort. Tyvärr, sett ur uppstickarnas synvinkel, räcker det inte ända fram. I totallistan, för klassen, vinner Danielsson med (2/10) 3,3 meter till Nilssons välventilerade SAAB, vilken har en hyfsad säkerhetszon till tredjeplacerade Sköldins 242:a.

En stor del av charmen med backtävlingar är att träffas sina medtävlare och höra om deras lidanden. Ola Stokka klagade på låg motoreffekt och svaga bromsar. Ett tillkortakommande som fick flera att förvånas då det enbart fanns två-tre ställen där broms var aktuellt att använda, också för de med dubbelt starkare motorer. Rönnbäck hävdade att smygpunka på Starlinern hade sinkat honom, vilket somliga avfärdade som självförvållat då hans hund i brist på läckra damskor gått på husses bakdäck.
Även i övrigt var det en trevlig dag i det fantastiska sensommarväder vi alla bjöds på. Arrangören hade verkligen ansträngt sig, så tävlingen flöt på väldigt smidigt. Funktionärerna var gladlynta och hamburgarna välgrillade.
Bror Danielsson sammanfattade dagen med att utnämna Klevabacken till ”en av de allra bästa backar jag någonsin åkt i” och om någon borde veta så torde det väl vara Bror Danielsson.

Hamburgare med valfri läsk kostade 30 kr.

När tävlingen går nästa kan man hoppas att flera har ”frigång” så de har möjlighet att delta för det är ett riktigt trevligt sätt att tillbringa en lördag, för de bilsportintressarade!